вівторок, 10 лютого 2015 р.

Проекти на уроках української мови та літератури (з досвіду роботи)

Українська мова
Програма української мови визначає мову як вагомий чинник формування особистості громадянина України, акцентує увагу на життєвій адекватності освіти, її орієнтації на задоволення потреб і культурних запитів особистості, пов’язаних із практичною діяльністю, духовним життям, комунікативними інтересами. Усе це можливо за умови синтезу кількох підходів – особистісного, діяльнісного, комунікативного, культурологічного,  емоційно-смислового. Зазначеним підходам відповідає метод проектів.

Програма старших класів передбачає інтенсивну роботу з піднесення культури мовлення учнів. З використанням методу проектів логічно опрацьовувати теми для написання творів на морально-етичну тему, нарисів на основі життєвих вражень, виступів на зборах, семінарах, виступів під час дискусії, творів і статей у газету на суспільно-політичну та морально-етичну теми тощо. 
Проект: Таємниця крилатого слова
Навчальна тема проекту: Крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів. Фразеологічні словники.
Класи:5 клас
Ключове питання: Чи мають слова крила?
Тематичні питання: 1. Чому деякі слова називають крилатими?
2. Як утворюються крилаті вислови?
3. Для чого крилаті вислови у нашому мовленні?
Змістові питання:  1) Які слова називають крилатими?
2) Звідки приходять в мову крилаті вислови?
3) Де найчастіше поширюються крилаті слова?
4) Хто найбільше збагатив скарбницю української мови крилатими висловами?
Стислий опис проекту
Під час цього проекту учні повинні дослідити крилаті вислови української мови. Проект спрямований на розвиток самостійності та пошукової роботи дітей. Пятикласники мають зясувати, які слова називаються крилатими, їхнє значення у мові, визначити основні джерела походження, сферу їх найбільшого поширення. Діти вчаться самостійно шукати відповіді на ключове та тематичні питання, користуючись літературою, інтернетом. У процесі розробки проекту учні створюють публікацію, презентацію та учнівський веб-сайт, потім демонструюють свій проект батькам, школярам.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання
1-й етап: Зацікавити учнів проблемою ,,Які крила мають словаˮ. Сформувати внутрішню мотивацію щодо вивчення теми ,,Крилаті вислови української мовиˮ. Виробити навички рольової поведінки та розподіляти між собою завдання.
2-й етап: Розвинути комунікативні навички. Формування первинних навичок збору даних методом опитування та обробки зібраних даних. Розвиток вміння робити висновки.
3-й етап: Удосконалення навичок роботи в мережі Інтернет, зокрема пошуку веб-ресурсів за ключовими словами. Учаться встановлювати порядок, класифікувати веб-сайти, критикувати, добирати та ранжувати за критеріями.
4-й етап: Формування навичок оцінювання достовірності даних на веб-сайтах за визначеними критеріями. Розвивають навички мислення: аналіз та оцінювання за критеріями.
5-й етап: Розвиток розумових дій, а саме вміння робити висновки. Навчитися планувати презентацію й готувати до неї потрібні матеріали (підбирати текст, малюнки тощо).
6-й етап: Удосконалення вмінь та навичок створення мультимедійної презентації, публікації та веб-сайту. Розвиток умінь коротко і ясно висловлювати свої думки, структурувати тестову інформацію, підбирати яскраві та цікаві малюнки до тексту, аргументувати та доводити свою думку. Розвиток навичок публічного виступу. Створюючи публікації та веб-сайти, учні набувають інформаційної культури, вмінь посилатися на друковані та Інтернет-видання. Вчаться сумісної роботи: розподілу обов’язків, відповідальності за свої дії, взаємоповаги та взаємодопомоги.
Діяльність учнів:
Учні ознайомлюються з учительською презентацією, що містить ключові питання проекту, запрошення до роботи в проекті.
1-й етап: Презентація вчителем проекту. Учні переглядають презентацію проекту та обговорюють поставлену проблему. Знайомляться з критеріями виконання своїх робіт. Об’єднуються у групи по 5 осіб за уподобанням та планування дослідження.
2-й етап: Проведення опитування серед однолітків за запропонованою вчителем схемою. Визначення рівня знань відомих висловів української мови. Кожна група досліджує різні джерела виникнення крилатих слів. Створюються спільні документи з редагуванням, презентації з проміжними висновками по тому чи іншому напрямку дослідження. Учасники роблять висновки. Розміщують на вікі-сторінках матеріали про крилаті вислови.
3-й етап: Перегляд веб-ресурсів, що запропонував учитель, та пошук інших ресурсів із заданої теми.
4-й етап: Аналіз та оцінювання веб-ресурсів. Визначення веб-сайтів з найбільш достовірною інформацію.
5-й етап: Підведення підсумків роботи та підготовка до презентації результатів.
6-й етап: Створення мультимедійної презентації. Підсумковий продукт проекту демонструється під час захисту проекту та коментується учнями.
Кінцевий продукт
Учні збагачують свої знання крилатих висловів, складають збірку найбільш вживаних виразів, створюють презентацію та публікацію.

Немає коментарів:

Дописати коментар